Personalised Nutrition: voor the happy few of voor iedereen?

20 juni 2019

Op 8 oktober vindt de eerste Europese conferentie ‘Personalised Nutrition & Health’ plaats. Initiatiefnemers zijn onderzoeksorganisatie TNO en Wageningen University & Research. Wat is het belangrijkste thema binnen het domein ‘gepersonaliseerde voeding’? Nard Clabbers (business developer TNO & PNH Consortium): ‘De keuzebekwame consument staat centraal. De conferentie raakt diverse thema’s, want het onderwerp Personalised Nutrition is erg breed.’

Als je als expert al ruim 18 jaar gepersonaliseerde voeding ademt, leeft en droomt, dan neemt het vak je leven in beslag. Welke ontwikkelingen vallen op? Nard Clabbers: ‘Je ziet drie belangrijke ontwikkelingen. Allereerst, hoe kan je ervoor zorgen dat het advies dat je geeft wetenschappelijk is en dat iedereen kan zien waar het vandaan komt. Dit gaat over het vertrouwen van de consument winnen. De tweede ontwikkeling die wij heel belangrijk vinden is dat er rekening wordt gehouden met gedragswetenschappelijke aspecten van Personalised Nutrition. Consumenten willen allemaal op een andere manier, op een ander tijdstip en in een andere vorm de juiste informatie tot zich nemen. Een derde ontwikkeling is de evolutie van data. We verzamelen steeds meer gegevens en passen deze op diverse wijze toe in het veld. Uiteraard is het belangrijk dat je rekening houdt met privacygevoelige data en hoe je data inzichtelijk maakt. Ook is het van belang dat je weet hoe je die data moet gebruiken of inzetten. Tijdens de conferentie op 8 oktober duiken we daar dieper in.’

Persoonlijk voedingsadvies voor iedereen

Een van de belangrijkste discussiepunten binnen Personalised Nutrition is de doelgroep. Clabbers: ‘Wat je nu ziet is dat de meeste bedrijven die zich richten op Personalised Nutrition een specifieke doelgroep voor ogen hebben: rijke mensen die eigenlijk al best wel gezond zijn, sporters, werkende mensen, zwangere vrouwen of mensen die willen afvallen. In ieder geval mensen die extra geld willen betalen voor een gepersonaliseerd voedingsplan. Terwijl Personalised Nutrition een veel bredere groep mensen kan stimuleren om gezond te eten, zoals mensen met een lagere sociale status. Onze persoonlijke voedselkeuze is sterk afhankelijk van onze eigen voedselomgeving. Je wil aan de ene kant een gezonde voedselomgeving creëren en daarbinnen wil je mensen zo keuze-bekwaam mogelijk maken. Dat geldt voor de hele wereldbevolking, niet alleen voor een high-end doelgroep.’

Transparantie voor de keuze bekwame consument

Personalised Nutrition is erg breed: van het 3D-printen van een koekje met daarin alle mineralen en vitaminen die jij specifiek nodig hebt op basis van onderzoek tot advies krijgen in de lokale supermarkt over je voeding op basis van je gewicht en geslacht. ‘Veel fabrikanten kunnen nu nog zeggen ‘dit is goed voor je’ en dat heb je als consument maar te vertrouwen. Naar de toekomst toe, gaat dat moeilijker worden en krijgt de consument meer macht. We krijgen zelf de mogelijkheid om te bepalen of iets goed voor ons is. Een mooi initiatief? TNO heeft aan de wieg gestaan van de wetenschappelijke kaders van Habit, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in individueel voedingsadvies op maat. Zij passen een wetenschappelijk onderbouwde methode toe voor gepersonaliseerde voeding die TNO heeft ontwikkeld. Dit is een commercieel bedrijf dat wereldwijd als schoolvoorbeeld wordt gezien op het gebied van Personalised Nutrition.’ Een vergelijkbaar bedrijf, namelijk Inside Tracker, komt op onze conferentie vertellen hoe zij werken.

Conferentie Personalised Nutrition & Health

De eerste Europese conferentie Personalised Nutrition & Health vindt plaats op 8 oktober. Tijdens dit congres wordt wetenschap, health en industrie samengebracht om de laatste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van gepersonaliseerde voeding te bespreken. Clabbers: ‘Tijdens de conferentie hopen we diverse mensen uit het bedrijfsleven, die misschien nu nog niet veel met Personalised Nutrition bezig zijn, bij elkaar te brengen. Het onderwerp is voor een brede groep interessant, zoals voedselproducenten, supermarkten, ICT-bedrijven en technologiebedrijven. Ook bedrijven die consumenten helpen bij het maken van een gezonde keuze, supermarkten die voedselpakketten aanbieden of start-ups die apps ontwikkelen.’

Over Nard Clabbers

Nard Clabbers is business developer op het gebied van Personlized Nutrition and Health.

Bij zijn start bij TNO in 2011 werd hij verantwoordelijk voor onderzoek op het gebied van voeding en gezondheid. Sinds de start van TNO’s nieuwe strategieperiode in 2015 richt hij zich primair op het onderwerp Personalised Nutrition and Health.

Meer informatie over de conferentie op 8 oktober? Kijk hier!

 

 

 

 

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

De nieuwsbrief Dutch Food Talks is voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen rondom Dutch Food Week. Schrijf je in!

Pers Partners

Volg ons

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over Dutch Food Week of over deze website, neem dan contact met ons op.

Ga naar contactpagina