Jonge boer Siebe: ‘Een kaasmakerij wordt vaak als neventak gezien, maar het is juist een logische aanvulling op de bedrijfsvoering van een melkveehouderij’

07 september 2019

Jonge boer Siebe van de Crommert uit Erp maakte de sprong in het diepe: in 2018 startte hij zijn eigen kaasmakerij. In juni van dat jaar verkocht hij zijn eerste kaas. Hoe kijkt deze jonge ondernemer en boer terug op de start van zijn spannende avontuur? Siebe aan het woord over de ontwikkelingen op het familie-erf!

‘Ik ga het gewoon doen!’, aldus Siebe, die student was aan HAS Hogeschool en zijn opgedane kennis goed wist toe te passen bij het opzetten van zijn nieuwe onderneming begin 2018. Dat ondernemersbloed heeft hij van geen vreemde: de hele familie werkt hard en broedt steeds op nieuwe plannen. Naast het runnen van de melkveehouderij en kaasmakerij, wil de familie ook het label zorgboerderij verkrijgen voor hun boerenbedrijf.  

Siebe bleef, tijdens en na zijn studie aan de HAS, als enige van drie broers betrokken bij de melkveehouderij. Dat bedrijf is, door het harde werken van zijn vader en moeder, in de loop der jaren uitgegroeid tot 100 melkkoeien en jongvee. Zijn moeder verzorgt, naast haar baan, de boekhouding en vader van de Crommert verzorgt de koeien, werkt als imker en wil in de toekomst intensief betrokken blijven bij natuurbehoud in de streek.

Kaasmakerij
Naast het verzorgen van de koeien, bouwde Siebe samen met zijn vader zelf de kaasmakerij die tussen zijn ouderlijk huis en de stallen kwam te staan. Er volgt een mooie samenwerking met de melkveehouderij, waarbij tien tot vijftien procent van de melkstroom bestemd is voor de kaasmakerij. ‘De bouw van de kaasmakerij was een hele leuke periode. Bij de start is het helder wáár je naartoe wil en waar je aan werkt, maar er komen tijdens het bouwproces allerlei onverwachte zaken op je pad. Ik heb het eerste jaar ontzettend veel geleerd. Dan komt het moment dat de installaties worden geplaatst om de kaas mee te gaan maken: dat is wel een mijlpaal. In het proces van kaasmaken, krijg je veel hulp. De eerste keer dat ik met de machines werkte, assisteerden de leveranciers van de kaasinstallatie. Je hebt een standaard recept en na een week of zes heb ik daar mijn eigen draai aan kunnen geven. Na ongeveer een half jaar smaakte de kaas zoals hij hoort te smaken. Voor het ontwerp van het logo en de inrichting van de winkel heb ik hulp gezocht. Ik ben blij met de moderne en vriendelijke uitstraling, zonder dat we daar gelijk de bekende rood-wit geblokte tafelkleden aan hebben toegevoegd voor de ‘boerse’ uitstraling.’ Siebe vindt het belangrijk om veel samen te werken met jonge en lokale ondernemers.

Ambities
‘In het begin richtten we ons vooral op de lokale klant uit de buurt. Je krijgt waardevolle feedback op het product en hoe je het aanbiedt. Daarna hebben we de boel aangescherpt en waren klaar om de volgende stap te zetten. Naast de verkoop in onze winkel leveren we aan ook enkele supermarkten. Tegen het einde van dit jaar willen we in ieder dorp tussen ’s-Hertogenbosch, Gemert, Eindhoven en Oss een verkooppunt hebben. We merken dat goed eten gewaardeerd wordt, maar mensen hebben niet altijd de tijd om daarvoor naar een boerderijwinkel te gaan. We zien kansen om bij groenteboeren, streekwinkels of boerenwinkels ons product weg te zetten, omdat mensen graag streekproducten kopen. Het is daarom ook heel fijn dat lokale supermarkten ons product verkopen.

Nieuwsgierig naar de kaasmakerij van deze jonge ondernemer? Bezoek dan eens zijn winkel in Erp.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

De nieuwsbrief Dutch Food Talks is voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de ontwikkelingen rondom Dutch Food Week. Schrijf je in!

Pers Partners

Volg ons

Contact

Heb je vragen of opmerkingen over Dutch Food Week of over deze website, neem dan contact met ons op.

Ga naar contactpagina